Het MKB betaalt steeds later haar facturen. Dit vloeit – waarschijnlijk – voort uit een wijziging van de wet in 2017. De gewijzigde wet schrijft namelijk voor het MKB een maximale betalingstermijn van 60 dagen voor. Voor de overheid geldt een termijn van 30 dagen. De staatssecretaris overweegt inmiddels maatregelen. Hij wil de maximale betalingstermijn weer korter maken. Maar dit is niet voldoende.  Onderneem zelf ook actie!

European Payment Report 2019

Uit het European Payment Report van april 2019 blijkt dat het MKB steeds later een factuur betaalt. Gemiddeld wordt een B2B-factuur na 45 dagen betaald. Dit terwijl het MKB gemiddeld een betalingstermijn van 25 dagen verleent. Ook bij B2C is deze trend waar te nemen (37 om 22 dagen). [1]

Uit verder onderzoek blijkt dat veel bedrijven druk ervaren om een lange betalingstermijn te accepteren. Om het MKB te beschermen overweegt de staatssecretaris maatregelen. Hij denkt aan een nieuwe wijziging van de wet. Hierin komt dan een maximale betalingstermijn van 30 dagen.

Betalingstermijn: onderneem zelf actie!

Ook zelf kun je actie ondernemen. Over het algemeen wordt er in het contract nog altijd een betalingstermijn van 14 of 30 dagen opgenomen. Heb je dit nog niet in je contract staan? Pas dan ten eerste je contract aan. Of bespreek dit met je relatie.

Dat de factuur gemiddeld pas na 45 dagen wordt betaald, betekent dat deze termijn niet wordt gehandhaafd. Zorg daarom ten tweede voor een goed beleid. Verstuur direct na het verstrijken van de betalingstermijn een aanmaning of een herinnering. Ook telefonisch contact werkt goed. Geef de debiteur nog enkele dagen om alsnog te betalen.

Incasso

Betaalt jouw debiteur nog steeds niet? Geef dan je vordering uit handen aan Onyx Advocaten. Met de expertise van een advocaat incasseren wij jouw vordering snel en vakkundig. Wij werken op basis van ‘No Win, No Fee’. Jij maakt dus geen kosten voor onze werkzaamheden. Ga voor grip op jouw debiteur!

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Of wil jij tips bij jouw debiteurenbeleid? Neem dan vrijblijvend contact op.

mr. M.L.A. (Martijn) van Hurne

[1]: B2B = Business-to-business, B2C = Business-to-Consumer
Het European Payment Report 2019 is hier te vinden.