Elk bedrijf krijgt er mee te maken: een mogelijke wanbetaler. Plotseling krijg je twijfels bij een vaste klant. Of je hebt vooraf al een vreemd voorgevoel bij een potentiële nieuwe klant. Maar hoe kun je een wanbetaler vroegtijdig herkennen? In dit artikel lees je meer over de 5 belangrijkste signalen, waaraan je een mogelijke wanbetaler kunt herkennen. Zorg dat jij andere schuldeisers voor bent en onderneem snel actie!

wanbetaler herkennen

1. Andere volumes bij de bestelling

Vaste klanten plaatsen regelmatig een bestelling. Vaak herken je hierin zelfs een patroon. Het is een feit van algemene bekendheid dat bedrijven met financiële problemen hun voorraad laten oplopen. Als je klant plotseling grote of ‘ongewone’ bestellingen gaat plaatsen, dan kan dat een negatief signaal zijn. Dit geldt ook voor het uitblijven van nieuwe bestellingen of een enorme terugloop in de hoeveelheid. Hou een vinger aan de pols!

2. Verandering in het betalingspatroon

Blijven de bestellingen in hetzelfde patroon doorlopen? Hou alsnog een oog in het zeil. Let bijvoorbeeld op het betalingspatroon. In het verleden betaalde de vaste klant deze bestellingen binnen de betalingstermijn. De laatste twee maanden betaalt de klant steeds later. Een duidelijker signaal kun je niet krijgen! Er hoeft niet direct een faillissement aan te komen. Maar het is duidelijk, dat de financiële situatie van je klant verandert. Probeer eens met je klant te overleggen over de betalingstermijn. Dit zou zomaar tot meer duidelijkheid kunnen leiden.

3. Discussie over de bestelling

Voorheen discussieerde de klant nooit over een geleverde bestelling. De laatste tijd ontvang je steeds meer klachten. De klant stuurt producten terug. Of de klant klaagt ineens over de kwaliteit. Dit zijn twee manieren van je klant om geld terug te vragen of om korting te eisen. Ook dit kan een signaal zijn, waaraan je een wanbetaler kunt herkennen. Een bedrijf in een financieel slechtere positie zal proberen de kosten op deze manier te verlagen. Controleer daarom goed of de klachten van je klant terecht zijn. Zeker als je geen klachten gewend bent!

4. Wijziging in het management

Financiële terugloop leidt intern regelmatig tot een vertrouwensbreuk. Een wijziging in het management kan daarom een signaal zijn, dat het zakelijk niet goed gaat. Met name een wisseling van financieel directeur is een goede indicatie hiervoor. Ook het aanstellen of inhuren van externe hulp kan een duidelijk signaal zijn. Hou het management van je klant dus goed in de gaten!

5. Negatief nieuws in de media

Ten slotte nog een ‘open deur’. Mensen staan erom bekend negatief nieuws graag te verspreiden. Als je klant te maken heeft met (financiële) problemen dan is er een grote kans dat je hierover meer informatie kunt vinden. Houd je ogen en oren daarom goed open! Kijk bijvoorbeeld eens bij de recensies van je klant of in andere openbare media. Zie je hier recente negatieve berichten? Dan is dit een duidelijk signaal, waaraan jij een wanbetaler herkent.

Is het je gelukt een wanbetaler te herkennen?

Heb je onverwachts toch te maken met een wanbetaler? Wacht dan niet te lang en schakel Onyx Advocaten in. Je krijgt direct een advocaat als vaste contactpersoon toegewezen. Je advocaat controleert met een kort onderzoek de financiële positie van je klant. Daarna bepaalt hij samen met jou een goede strategie.

Als het nodig is, gaat je advocaat direct over tot incasso. Dit traject is geheel kosteloos (No Win, No Fee!). Met je advocaat ben je daarnaast verzekerd van de beste juridische expertise. Je advocaat heeft hierbij exclusieve bevoegdheden. Zo mag hij conservatoir beslag leggen of het faillissement van de wanbetaler aanvragen. Hiermee ben jij andere schuldeisers zeker voor!

Je kunt Onyx Advocaten bereiken via telefoonnummer 073 – 303 58 57 of per e-mail: info@onyx-advocaten.nl

mr. M.L.A. (Martijn) van Hurne