Contractuele boete

Je kunt extra grip op jouw overeenkomst krijgen door het opnemen van een goede boetebepaling. Door middel van een contractuele boete kun je namelijk zelf een geldboete opleggen aan jouw wederpartij, indien hij zich niet houdt aan zijn verplichtingen. Dit is een stevige prikkel tot goede nakoming van de afspraken! Niemand betaalt graag boetes.

Eerst aanmaning versturen

Voordat je aanspraak maakt op de contractuele boete, dien je minimaal één aanmaning aan jouw wederpartij te hebben gestuurd (art. 6:93 BW). Hierna kun je de boete in rekening brengen. Als je vast houdt aan de boete, mag je niet meer eisen dat de wederpartij ook nog de overeenkomst nakomt. Onyx Advocaten kan je daarbij goed adviseren. Een boete treedt namelijk in de plaats van de verplichting om de overeenkomst na te komen. Het is wel mogelijk om de contractuele verplichtingen te splitsen. Per verplichting kan dan een boete gelden. Hierdoor kan er voor een gedeeltelijk tekortschieten al een boete worden opgelegd. De overige verplichtingen uit de overeenkomst kunnen dan nog nagekomen worden. Onyx Advocaten kan jou helpen bij het opstellen van een goede boetebepaling.

Vervanging van schadevergoeding

Ten slotte heeft een boete nog een laatste functie. De boete treedt in plaats van jouw mogelijkheid om schadevergoeding te vorderen. Deze schade bestaat in de meeste gevallen uit (wettelijke) rente en buitengerechtelijke incassokosten. Bij het bepalen van de hoogte van de boete dien je hiermee rekening te houden. De boete moet namelijk hoog genoeg zijn om jouw (potentiële) schade te dekken! Een bijkomend voordeel is dat er geen discussie mogelijk is over de hoogte van de boete, zelfs niet indien de daadwerkelijke schade lager is.

Heb je een vraag over een contractuele boete?

Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Onyx Advocaten via onderstaande contactgegevens of vul het contactformulier in. Er wordt dan zo spoedig mogelijk contact met jou opgenomen!