Het nieuwe griffierecht 2021

Door |2021-01-08T21:18:33+02:008 januari 2021|Procesrecht|

In het begin van het nieuwe jaar vinden altijd enkele aanpassingen plaats. Een belangrijke wijziging is de jaarlijkse aanpassing van het griffierecht. Meestal vindt er een lichte verhoging plaats. Ook in 2021 is het griffierecht verhoogd. Een procedure bij de rechter is daardoor opnieuw duurder dit jaar. In dit artikel lees je meer over [...]

Professioneel vastgoed kopen van een particulier? Let op je zorgplicht!

Door |2020-11-21T18:08:03+02:0021 november 2020|Contractenrecht, Procesrecht|

Een opkoper van vastgoed hoopt snel een mooie en scherpe deal af te ronden. De particuliere verkoper moet zijn aanbod binnen 3 dagen accepteren. Het Gerechtshof in Amsterdam bevestigt dat de koopovereenkomst via Whatsapp gesloten kan worden. Wel had er meer (bedenk)tijd aan de verkoper  gegund moeten worden. Een termijn van drie dagen is [...]

Geldlening opeisen? Zorg voor duidelijke afspraken

Door |2020-04-03T11:48:05+02:003 april 2020|Incasso, Procesrecht|

In de praktijk gebeurt het regelmatig. Vrienden lenen elkaar een geldbedrag, maar maken verder geen afspraken over de terugbetaling. Het geld wordt bovendien geleend op goed vertrouwen. “Het komt wel goed!” Vervolgens wordt het bedrag niet (volledig) terug betaald. De vriendschap bleek achteraf toch minder goed te zijn. Kun je dan toch de geldlening [...]

Servicekosten Airbnb ten onrechte betaald? Eis ze terug!

Door |2020-03-11T11:05:32+02:0010 maart 2020|Huurrecht, Incasso|

Ook Airbnb is aan de beurt. Airbnb mag geen servicekosten in rekening brengen bij de verhuurder én de huurder. Eerder werd dit verbod al uitgesproken voor makelaars. Op 9 maart 2020 heeft de rechtbank Amsterdam dit bevestigd voor Airbnb. Heb jij ten onrechte servicekosten aan Airbnb betaald? Dan moet je zelf actie ondernemen om [...]

Incassobureau nodig? Ga voor een incasso-advocaat!

Door |2020-02-14T12:28:24+02:0014 februari 2020|Incasso|

Ondernemers denken bij een openstaande factuur direct een incassobureau nodig te hebben. Dat is niet vreemd. Nederland wordt met name de laatste jaren overspoeld met incassobureaus. Deze bureaus komen en gaan, omdat de concurrentie moordend is. Ook kwalitatief gezien is een incassobureau niet altijd de beste keuze. Er komt niet voor niets aanvullende regelgeving [...]

Het belang van één vaste incasso advocaat

Door |2020-01-24T18:12:08+02:0024 januari 2020|Incasso, Procesrecht|

Zeer recent werd het belang van één vaste incasso advocaat onderstreept. In deze kwestie heeft de schuldeiser gekozen om zijn factuur uit handen te geven. Aan meerdere incassobureaus en een deurwaarder. Hierdoor is iedereen het overzicht kwijt geraakt. De rechter is het met de schuldenaar (debiteur) eens! [1] De schuldeiser dient nu zelf de [...]

Tijdig een wanbetaler herkennen? Let op deze 5 signalen!

Door |2020-01-16T00:03:54+02:0015 januari 2020|Incasso, Procesrecht|

Elk bedrijf krijgt er mee te maken: een mogelijke wanbetaler. Plotseling krijg je twijfels bij een vaste klant. Of je hebt vooraf al een vreemd voorgevoel bij een potentiële nieuwe klant. Maar hoe kun je een wanbetaler vroegtijdig herkennen? In dit artikel lees je meer over de 5 belangrijkste signalen, waaraan je een mogelijke [...]

Het nieuwe griffierecht 2020

Door |2020-01-15T16:25:24+02:005 januari 2020|Procesrecht|

In het begin van het nieuwe jaar vinden altijd enkele wijzigingen plaats. Onyx Advocaten houdt je daarom graag op de hoogte van deze wijzigingen. Allereerst is het aanpassen van het griffierecht een belangrijke wijziging. Meestal vindt er een lichte verhoging plaats. Ook in 2020 is het griffierecht verhoogd. Dat betekent dat een procedure opnieuw [...]

De aannemer heeft slecht werk geleverd: en nu?

Door |2019-12-30T15:28:11+02:0030 december 2019|Aanneming van werk, Bouwrecht|

Schakel je iemand in om (bouw)werkzaamheden uit te voeren? Als opdrachtgever moet je actief en kritisch blijven! Leg alle mogelijke gebreken vast. Deel je bevindingen steeds met de aannemer. Vraag of de aannemer zelf ook naar deze punten wil kijken. Verzoek hem om de klachten te verhelpen. Blijft de aannemer in gebreke? Weiger dan [...]